Bendera Hitam Dan Putih yang Sebelumnya Selalu Dikibarkan HTI Itu Adalah Bendera Islam - SpeakUP-Community

Breaking

Breaking News:

test banner

Friday, July 17, 2020

Bendera Hitam Dan Putih yang Sebelumnya Selalu Dikibarkan HTI Itu Adalah Bendera Islam


Achmad Fathoni (Direktur el Harokah Research Center)

Al-Liwa' dan ar-Rayah adalah nama untuk bendera dan panji Rasulullah saw. Walaupun sama-sama disebut sebagai bendera (al- 'alam), keduanya memiliki karakteristik dan fungsi yang berbeda. Al-Liwa berwarna putih dengan tulisan khath berwarna hitam "La ilaha illalLah Muhammad RasululLah." Al-Liwa' disebut juga ar-rayah al- 'azhim (panji agung); berfungsi sebagai bendera negara atau simbol kedudukan pemimpin. Panji ini tidak dipegang kecuali oleh pemimpin tertinggi peperangan atau komandan brigade pasukan (amir jaisy), yakni Khalifah atau orang yang menerima mandat dari Khalifah sebagai simbol kedudukan komandan pasukan. Al-Liwa’ menjadi pertanda posisi amir atau komandan pasukan dan turut beredar sesuai peredaran amir atau komandan pasukan itu.Adapun ar-Rayah adalah panji berwarna hitam, dengan tulisan khath berwarna putih, "La ilaha illalLah Muhammad RasululLah." Ukuran bendera ini lebih kecil daripada al-Liwa'; digunakan sebagai panji jihad para pemimpin detasemen pasukan (satuan-satuan pasukan [kata'ib]). Bendera ini tersebar sesuai dengan jumlah pemimpin detasemen dalam pasukan sehingga berjumlah lebih dari satu.Banyak hadis yang menjelaskan tentang al-Liwa' dan ar-Rayah ini, di antaranya dari Ibn Abbas ra.:

«كَانَ لِوَاءُ -صلى الله عليه وسلم- أَبْيَضَ، وَرَايَتُهُ سَوْدَاءَ»

Bendera (Liwa') Rasulullah saw. berwarna putih dan panji (Rayah)-nya berwarna hitam (HR al-Hakim, al-Baghawi dan at-Tirmidzi).

Dari Ibn Abbas ra. juga dinyatakan:

«كَانَتْ رَايَةُ رَسُولِ اللهِ -صلى الله عليه وسلم- سَوْدَاءَ وَلِوَاؤُهُ أَبْيَضُ، مَكْتُوبٌ عَلَيْهِ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ»

Panji (Rayah) Rasulullah saw. berwarna hitam dan bendera (Liwa')-nya berwarna putih, tertulis padanya: La ilaha illalLah Muhammad RasululLah  (HR ath-Thabrani).

Dari Jabir bin Abdullah ra. juga dituturkan:

«أَنَّ النبي -صلى الله عليه وسلم- كَانَ لِوَاؤُهُ يَوْمَ دَخَلَ مَكَّةَ أَبْيَضَ»

Sungguh Nabi saw. Itu, Liwa'-nya pada Hari Penaklukkan Kota Makkah, berwarna putih (HR Ibn Majah, al-Hakim dan Ibn Hibban).

Dari al-Hasan ra. pun dikatakan:

«كَانَتْ رَايَةُ النَّبِيِّ -صلى الله عليه وسلم- سَوْدَاءَ تُسَمَّى الْعُقَابَ»

Rayah Nabi saw. berwarna hitam disebut al-'Uqab (HR Ibn Abi Syaibah).

No comments:

Post a Comment

Post Top Ad

Responsive Ads Here